Hygiëne beleid

Algemene hygiëne

Bij schoonheidsinstituut Palais des Cosmétiques wordt gewerkt volgens de hygiëne regels van de HAM code van schoonheidsspecialisten. De behandelkamers worden na iedere behandeling opgeruimd, het linnengoed wordt vervangen en de werkoppervlakken worden schoongemaakt. Alle instrumenten worden gereinigd, vervangen en/of ontsmet.

Een aantal algemene strikte regels die wij hanteren binnen ons instituut:

  • In ons schoonheidsinstituut wordt onder geen enkele voorwaarden gerookt;
  • Huisdieren hebben geen toegang tot de behandelruimte, met uitzondering van geleidehonden;
  • Materialen en instrumenten worden gedesinfecteerd en zo nodig gesteriliseerd na éénmalig gebruik;
  • Oppervlakken, apparatuur of ander mogelijk besmet materiaal worden na iedere behandeling gedesinfecteerd;
  • In het belang van de gezondheid van de klanten en de specialistes kunt u in het geval van de contra-indicaties: besmettelijke (huid)ziekten, koorts/koortslip, niet behandeld worden in ons instituut en zijn wij genoodzaakt om de behandeling te verzetten;
  • Afvalemmers staan tijdens werkzaamheden binnen handbereik en zo geplaatst dat weg te werpen vuil niet over schone materialen gaat. Dit geldt voor alle behandelingen binnen ons instituut;
  • Het sanitair wordt dagelijks grondig schoongemaakt. Dit wordt net als alle andere schoonmaak werkzaamheden bijgehouden d.m.v. een afteken schoonmaaklijst.

Persoonlijke hygiëne

Niet alleen hanteren wij strenge protocollen voor het hygiëne beleid van het instituut zelf, maar ook van onze specialisten wordt verwacht dat zij dagelijks schone bedrijfskleding dragen en dat zij geen ringen, armbanden of polshorloges dragen tijdens de werkzaamheden.

Onze specialisten dienen:

  • Kortgeknipte en schone nagels te hebben en indien deze gelakt zijn dient dit alleen een glansslak te zijn of dient dit intacte nagellak te zijn;
  • Het haar van onze specialisten is bijeengebonden of kort en dient altijd schoon te zijn;
  • Een frisse hygiëne van de mond te hebben;

In het belang van de klant en de specialistes zijn er een aantal punten vanzelfsprekend

  • Wanneer wij in contact komen met bloed, pus en wondvocht of als de huid niet intact is wordt er voor de veiligheid en gezondheid van onze specialisten altijd gewerkt met handschoenen en mondkapjes;
  • Wanneer een klant in minder dan 7 dagen geleden een chemokuur heeft ondergaan, wordt er altijd gewerkt met handschoenen;
  • Wondjes en andere huidbeschadigingen aan de handen van de specialisten worden altijd afgedekt met pleisters, ook als er handschoenen worden gedragen;
  • Handschoenen worden alleen tijdens de behandeling gedragen en worden na de behandeling binnenste buiten in de afvalemmer gegooid. Contact met omgevingsmaterialen wordt hierbij voorkomen;
  • Handen worden voor elke behandeling altijd gereinigd of gedesinfecteerd;
  • Na een toiletbezoek, het snuiten van de neus, hoesten en niezen worden de handen altijd grondig gedesinfecteerd;
  • Tijdens schoonmaakwerkzaamheden worden huishoudhandschoenen gedragen om de huid te beschermen tegen reinigingsmiddelen.

De handschoenen die wij gebruiken binnen ons instituut zijn hypoallergeen en voor éénmalig gebruik.

Behandelingen

Gezichtsbehandelingen

De handen van de specialiste worden altijd gereinigd of gedesinfecteerd voor en tussentijds na aanraking van omgevingsmaterialen tijdens de behandeling.

Om de haren af te schermen van de klant wordt gebruikt gemaakt van disposable haarmutsjes of tijdens uitzonderlijke behandelingen door handdoeken die vervolgens einde van de behandeling in de wasmand worden gedeponeerd.

Na een behandeling sluiten we altijd af door gebruikte watten, tissues, handschoenen, gaasjes en andere gebruikte/afval materialen in de afvalemmer te deponeren, linnengoed, hand- en kompresdoeken in de wasmand te deponeren en door instrumenten en materialen te reinigen en te desinfecteren. Naalden worden na de dieptereiniging direct gedeponeerd in de naaldencontainer.

Om een product uit een potje of van een tube af te halen, maken wij gebruik van een roestvrij staal instrument of een wegwerpinstrument. Het cosmetica product blijft hierdoor langer werkzaam en vrij van micro-organismen.

Manicure

Uit hygiëne overwegingen laten wij de klant zijn of haar sieraden afdoen. Als de handen en polsen sieraden vrij zijn, mag de klant zijn of haar handen gaan wassen met een vloeibare hand zeep. De handen van de specialiste zijn voor de behandeling al gereinigd en gedesinfecteerd met de vloeibare hand zeep en zijn dus gereinigd van vuil en bacteriën. Handen van de klant en van de specialiste worden na het wassen en voordat we aan de behandeling beginnen nog extra gedesinfecteerd met een antiseptische handwasgel, die 99% van de bacteriën en ziektekiemen op de handen verwijdert. Vijlen worden ook gedesinfecteerd na gebruik met een vloeibare desinfectans of kunnen indien klant dat prettig vindt, nieuw worden aangeschaft in ons instituut.

Regelmatig worden de halsjes en de kwastjes van de nagellakflesjes schoon gemaakt met onze speciale nagellakremover.

Pedicure

De pedicurebehandelingen worden uitgevoerd in een aparte cabine, waar alle instrumenten, materialen en apparatuur op een veilige en hygiënische manier plaatsvinden. Bij iedere nieuwe klant maken wij gebruik van schoon linnengoed, gedesinfecteerde materialen, nieuwe handschoenen en een mondkapje. Voor de behandeling worden de voeten van de klant altijd gereinigd met een desinfectans. Als er zich een schimmelinfectie bevindt op de huid van de voeten kunnen wij deze helaas niet behandelen.

Alle materialen en instrumenten worden na de behandeling gereinigd en gedesinfecteerd in alcohol en de ultrasoon. Aan het einde van de dag worden zij gedesinfecteerd en gesteriliseerd via een vaste routine die vermeld staat onder het kopje: reinigen, desinfecteren en steriliseren van instrumenten.

Dagelijks wordt de pedicureruimte gestofzuigd, gedweild en schoongemaakt.

Acnebehandeling

Voor het effectief behandelen van acne is het van groot belang dat de locatie te allen tijde is voorzien van goede hygiëne. Voor het ledigen van pustels gebruiken wij iedere keer een nieuwe steriele naald, die na gebruik direct in de naaldencontainer wordt gegooid. Tissues en andere materialen die in contact zijn geweest met pus, bloed en/of wondvocht worden direct vervangen door schoon materiaal. Tijdens de acne behandelingen worden er door de specialistes handschoenen gedragen en naar eigen voorkeur een mondkapje.

Harsen

Het ontharen doen wij veilig en netjes. De huid wordt voor de behandeling geïnspecteerd en gedesinfecteerd. Op een beschadigde huid voeren wij geen harsbehandelingen uit. De temperatuur van de hars wordt altijd gecontroleerd voordat deze wordt aangebracht. Bij het harsen van de bikinilijn en oksels wordt na iedere applicatie gebruikt gemaakt van een nieuwe spatel en bij het harsen van de benen, rug, borst en armen wordt gebruik gemaakt van een metalen spatel die na iedere klant wordt gereinigd en gedesinfecteerd.

Alle gebruikte watjes, spatels, tissues, harstrips, en disposable harsrollers worden na de behandeling in een andere ruimte en in een aparte afvalcontainer gedeponeerd, welke niet in behandelruimte aanwezig is.

Brazilan wax

Bij het uitvoeren van een Brazilan wax worden altijd handschoenen gedragen en wordt na iedere applicatie een nieuwe spatel gebruikt. Het gebruikte linnengoed wordt na de behandeling gedeponeerd in de wasmand en de werkplek wordt gereinigd en gedesinfecteerd.

Visagie

Kwasten en borstels worden gereinigd en gedesinfecteerd met een speciale kwasten reiniger na elke make-up behandeling. Hiermee worden alle make-up resten van de kwasten en borstels gereinigd, zodat wij uw net gereinigde en verzorgde huid op een hygiënische manier in de make-up kunnen zetten.

Reinigen, desinfecteren en steriliseren van instrumenten

Gebruikte instrumenten, op de grond gevallen instrumenten en instrumenten die zijn klaargelegd voor gebruik, maar tijdens de behandeling niet gebruikt zijn, worden in ons instituut altijd beschouwd als besmet en worden daarom strikt gescheiden gehouden van gereinigde en gedesinfecteerde instrumenten.

Indien onze specialisten tijdens een behandeling niet in de gelegenheid zijn om deze direct te reinigen of desinfecteren, worden de instrumenten ondergedompeld in een inactiverings-vloeistof in een goed afsluitbare bak. Na gebruik van de inactiverings-vloeistof wordt deze vloeistof afgespoeld met koud leidingwater en vervolgens gereinigd en gedesinfecteerd.

Aan het eind van elke dag worden de instrumenten gereinigd, gedesinfecteerd en gesteriliseerd via een vaste routine:

  1. Alle instrumenten worden eerst voor gereinigd in een grote bak met alcohol vloeistof;
  2. Nadat de micro-organismen op de instrumenten op non-actief zijn gesteld, worden zij gedesinfecteerd in een ultrasoon;
  3. De laatste stap die wij ondernemen om onze instrumenten weer steriel te krijgen is de; autoclaaf. Hierin worden de instrumenten door een combinatie van verwarming en een hoge druk grondig gesteriliseerd.

Dit stappenplan word in een aparte reinigings- en desinfectieruimte nagelopen.

Kunststof opbergbakken worden minimaal 1 keer per week gereinigd en gedesinfecteerd. Instrumenten die beschadigd, verroest of aangetast zijn worden direct verwijderd en niet meer gebruikt in de salon.